دانلود پروژه بررسی نگاه‌ و معنا در هنر عکاسی
123آنلاین
آنلاین دانلود

پیشگفتار:

مطلبی که به دنبال می آید، رساله نظری نگارنده است. این تحقیق به بررسی نگاه، جایگاه دیدن و فرآیند بینایی در هنر عکاسی می پردازد.

از گذشته تا کنون برای نگارنده این سوال مطرح بود که عکاس به عنوان هنرمند چگونه جهان رودرروی خود را گزینش می‌کند. این دغدغه از ابتدای تحصیل ذهن مرا به خود مشغول کرد. در سال آخر تحصیل هنگامی که جهت انتخاب پروژه پایان‌نامه به استاد راهنمایم رجوع کردم، موضوع خود را به ایشان گفته و ایشان عنوان نگاه و معنا در عکاسی را برای من انتخاب کردند و از من خواستند تا به مطالعه این موضوع بپردازم. پس از یافتن چند منبع و پیگیری در مورد چند عکاس و چند نظریه پرداز در حوزه هنر و عکاسی موضوع پیشنهادی را پذیرفتم و شروع به فعالیت کردم.

رسالة مذکور دارای بحث بنیادی و نظری است. عکاسان هنگام ثبت عکسهای خود به جهان بیرون از دوربین و یا به تعبیری به جهان رودرروی دوربین از طریق اندیشة درونی و عنصر بینایی یعنی چشمها دست می یابند. هنر عکاسی هنر عینی است و در مرحله رؤیت، عکاس تصویر خود را ثبت می کند – در این فرآیند چشمها عمل نمی کند بلکه جهان،  جهان عکاس که همان گذشته، حال و تجربیات و نحوة اندیشیدن اوست که در سطح عکسها مؤثر است. مبنای این تحقیق نظری بر دو مسئله دستگاه بینایی و لحظة رویت و گزینش کادر و ثبت تصویر استوار است.

تحقیق شامل یک چکیده، پیشگفتار و مقدمه ای در باب عکاسی و چهار فصل تحت عنوان دستگاه بینایی و دیدن در عکاسی – خواستگاه عکاس، گزینش کادر و زیبایی شناسی عکس می باشد. در پایان یک فهرست منابع و مآخذ و یک گزارش عملی درج شده است. نگارنده خود معتقد است که این دو مقالة نظری پیچیده، اما در عین حال مهم‌اند. نظریه ژاک لکان در باره فرآیند بینایی و نظریة رولان بارت در زمینة عکاسی همچنان برای من سنگین، اما قابل احترام است. بدیهی است می بایستی حوزة مطالعات دانشجویان عکاسی و همچنین خودم گسترش یابد تا این گونه موارد را بیشتر درک کنیم.

در پایان هیچ ادعایی در کامل بودن این تحقیق ندارم و امیدوارم در پژوهشهای بعدی بیشتر در بارة عکاسی فرا گیرم.

فهرست مطالب

  1. پیشگفتار
  2. مقدمه
  3. فصل اول : دستگاه بینایی
  4. قسمت های اصلی چشم انسان
  5. نظریه ژاک لکان در مورد بینایی
  6. لحظه رویت ، چگونگی دیدن از دیدگاه ژاک لکان
  7. چشم روشنایی
  8. نظریه رولان بارت در مورد عکاسی
  9. رویت عکاسی از دیدگاه رولان بارت
  10. فصل دوم : دیدن در عکاسی ، خواستگاه عکاس
  11. فصل سوم : گزینش کادر در عکاسی
  12. گزینش کادر
  13. ثبت عکس ، فنون عکس
  14. فصل چهارم : زیبایی شناسی در عکس
  15. نگاه و معنای زیبایی شناسی در عکس
  16. فهرست منابع و ماخذ
  17. گزارش کار عملی : عکاسی ماکرو فتوگرافی (چشم‌ ها)

فهرست‌ منابع‌ و مآخذ:

۱) حرکت‌ نور در زمان‌

light moving in time

William.C.Wess university of california press 1992

2) دوربین‌ – چشم‌، دیالکتیک‌ یک‌ استعاره‌

The camera – Eye. Dialecties of a mataphore.

3) مبانی‌ چشم‌ پزشکی‌ – دکتر محمد علی‌ جوادی‌ – انتشارات‌ تیمورزاده‌.

۴) [Barthes, Rolan] باروت‌ رولان‌ بارت‌ – فوکرو – آلتوسر – ترجمه‌ =پیام‌ یزدانجو چاپ‌ اول‌ ۱۳۷۹ نشر مرکز

۵) راهنمای‌ ادراک‌ – نوشته‌ آرام‌ بونیتون‌

Hand book of Perception

6) Le Seminarie نوشته‌ ژاک‌ لکان‌

۷) تاریخ‌ سینمای‌ هنری‌ – الریش‌ گرگور و اونوپاتالاس‌ ترجمه‌ دکتر هوشنگ‌ طاهری‌ – انتشارات‌ ماهور

دانلود فایل



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:هنر عکاسی,
ارسال توسط ودود
آخرین مطالب